dimecres, 15 d’agost del 2018

La cadena de valor


La cadena de valor és un model teòric proposat per Michael Porter en el seu llibre Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance (1985) que serveix per descriure les activitats que desenvolupa una empresa per lliurar un producte o servei al mercat. Cada activitat incorpora una part del valor associat al producte o servei final, així com també una part del cost total. L’anàlisi de la cadena de valor permet identificar les fonts d’avantatges competitius de l’empresa i per tant les contribucions que generen al valor total. La desagregació de les diferents activitats de l’organització, en funció de si estan o no directament vinculades amb el procés productiu permet distingir entre activitats primàries i activitats de suport.

Activitats primàries
Les activitats primàries abarquen la seqüència d'adquisició de matèries primeres, transformar-les en productes finals, amb la seva corresponent distribució, comercialització i servei postvenda. Són les següents:
  • Logística d'entrada
  • Operacions.
  • Logística de sortida
  • Màrqueting i vendes
  • Servei postvenda


Activitats de suport
Les activitats de suport no formen part del procés productiu bàsic, tot i que són necessàries i complementàries pel correcte desenvolupament de les activitats primàries. Les realitzen departaments especialitzats i es poden identificar en aquestes quatre:
  • Infraestructura de l'empresa
  • Gestió de recursos humans
  • Tecnologia
  • Compres
  • Interrelacions de la cadena de valor


La cadena de valor suposa un sistema d'activitats interdependents que es relacionen mitjançant nexes o baules de la cadena, que suposen una relació entre la forma com s'executa l'activitat i el cost o aplicació de l'altra. L'avantatge competitiu es genera tant com a fruit d'una activitat concreta com també de les interrelacions generades entre les activitats de la cadena de valor i ho fan de dues formes:

Optimització: la millora en el procés d'una activitat pot permetre reducció de costos en d'altres. Per exemple, una millora en control de qualitat en el procés de producció es reflexarà en una reducció en els costos del servei de postvenda.

La cadena de valor i l'avantatge competitiu
En termes competitius, el valor és l'import que els compradors estan disposats a pagar pel producte o servei que l'empresa els ofereix, es mesura pels ingressos totals obtinguts. Es crea valor agregat quan la contribució del comprador excedeix el cost total de totes les activitats de la cadena.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.