La cadena de
valor és un model teòric proposat per Michael Porter en el seu llibre
Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance (1985) que
serveix per descriure les activitats que desenvolupa una empresa per lliurar un
producte o servei al mercat. Cada activitat incorpora una part del valor
associat al producte o servei final, així com també una part del cost total.
L’anàlisi de la cadena de valor permet identificar les fonts d’avantatges
competitius de l’empresa i per tant les contribucions que generen al valor
total. La desagregació de les diferents activitats de l’organització, en funció
de si estan o no directament vinculades amb el procés productiu permet
distingir entre activitats primàries i activitats de suport.
Activitats
primàries
Les activitats
primàries abarquen la seqüència d'adquisició de matèries primeres,
transformar-les en productes finals, amb la seva corresponent distribució,
comercialització i servei postvenda. Són les següents:
- Logística d'entrada
- Operacions.
- Logística de sortida
- Màrqueting i vendes
- Servei postvenda
Activitats de
suport
Les activitats de
suport no formen part del procés productiu bàsic, tot i que són necessàries i
complementàries pel correcte desenvolupament de les activitats primàries. Les
realitzen departaments especialitzats i es poden identificar en aquestes
quatre:
- Infraestructura de l'empresa
- Gestió de recursos humans
- Tecnologia
- Compres
- Interrelacions de la cadena de valor
La cadena de
valor suposa un sistema d'activitats interdependents que es relacionen
mitjançant nexes o baules de la cadena, que suposen una relació entre la forma
com s'executa l'activitat i el cost o aplicació de l'altra. L'avantatge
competitiu es genera tant com a fruit d'una activitat concreta com també de les
interrelacions generades entre les activitats de la cadena de valor i ho fan de
dues formes:
Optimització: la
millora en el procés d'una activitat pot permetre reducció de costos en
d'altres. Per exemple, una millora en control de qualitat en el procés de
producció es reflexarà en una reducció en els costos del servei de postvenda.
La cadena de
valor i l'avantatge competitiu
En termes
competitius, el valor és l'import que els compradors estan disposats a pagar
pel producte o servei que l'empresa els ofereix, es mesura pels ingressos
totals obtinguts. Es crea valor agregat quan la contribució del comprador
excedeix el cost total de totes les activitats de la cadena.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.